«Stemmene frå Sunnmøre» – Sunnmøre Museum
Haltenbanken skulle lage en ny basisutstilling på Sunnmøre Museum, «Eg var her – Stemmene frå Sunnmøre». Utstillingen handler om alle menneskene i Sunnmøre – de som har vært der, de som flyttet vekk, de som flyttet dit og de som er der nå. I denne utstillingen brukes romfordelingen og uttrykkene av rommene aktivt for å invitere publikum til refleksjon.
Oppdragsgiver | Viti |
År utført | 2022 |
Ansvarlig hos SML | Maren Flakne Andresen |
Installatør | Bravida Norge AS |
Lysdesign | Espen Sekkelsten |
Leverandører | Prolicht: Centriq IN, Oiko pro IN WW L&L Luce&Light: Krill 1.0 Intra Lighting: Lona C |
Interiørarkitekt | Haltenbanken AS |
Fotograf | Johan Holmquist |
Oppdraget
Med unike romløsninger og faste rammer ble vi trukket inn av interiørarkitekten for å skape en skreddersydd og dynamisk løsning. Gjennom hele prosessen har vi hatt et tett samarbeid med Haltenbanken. Det er i all hovedsak benyttet skinner og spotter for å skape en adaptiv lyssetting som kan tilpasses dersom utstillingen justeres.
Det er bevisst benyttet både wallwash og 36° spredning på innsatsene for å trekke frem de ulike elementene i utstillingen hos Sunnmøre Museum. I prosjekteringsfasen har aktiv bruk av skygge vært like viktig som å tenke på hvor det er behov for lys.
Belysningen
Mot enkelte overflater er det benyttet Oiko pro IN wallwash fra Prolicht som både gir grunnbelysning på gulvet og et jevnt lysbilde på veggflaten. Dette er en effektiv måte å belyse et område på, og løser flere funksjoner på små arealer. For å gjøre rommene enda mer interessante, kombinerte vi dette med vanlige skinnespotter fra Prolicht.
Inne i utstillingsmonter med lyssensitive objekter er det benyttet mindre spotter for å ivareta en lavere belysningsstyrke. Her har vi gått inn med Krill fra L&L Luce&Light, en liten spot som er designet for å være i butikkvinduer og utstillinger.
Vil du vite mer? Ta kontakt med oss:
Følelsesvekkende samspill mellom belysning og interiør
I enkelte rom er det bevisst benyttet mindre mengder lys og mørkere farger på interiør for å vekke publikums følelser. Dette får utstillingsobjekter og historiske budskap til å fremtre med mer tyngde. Som kontrast til dette oppleves andre rom mer åpne og innbydende ved å benytte jevnere og sterkere belysning. Spesielt det siste rommet i utstillingen er belyst på denne måten for å invitere publikum til refleksjon.